logo Facebook
i slova jsou činy

Atmedia index: Češi platí za televizi průměrně 354 Kč měsíčně

22. září 2021 21:05 / autor: redakce

Z výsledků projektu atmedia index vyplývá, že počet lidí, kteří platí za příjem televizního vysílání, v České republice neustále roste. Poskytovatelům této služby platí v průměru 354 Kč měsíčně, přičemž oceňují především možnost sledovat více televizních stanic. Naopak téměř polovina diváků u nás nechce za příjem televizního vysílání utrácet a jako hlavní důvod uvádí dostatečnou nabídku stanic dostupných v rámci digitálního pozemního vysílání.

Již 54 % českých diváků si za sledování televize platí.[1] Průměrná částka, kterou za služby některého z operátorů satelitní či kabelové televize nebo IPTV platí, je 354 Kč za měsíc. Vyplývá to z výsledků atmedia index. Částka za placenou televizi se pohybuje nejčastěji v rozmezí od 300 do 399 Kč měsíčně. V tomto rozmezí platí za sledování televize 23 % diváků, kteří přijímají televizní stanice prostřednictvím některého z operátorů placené televize,” uvádí Michaela Vasilová a doplňuje, že 35 % diváků s placenou televizí platí od 80 do 300 Kč měsíčně, zatímco u 42 % diváků s placenou televizí je to od 400 do 700 Kč měsíčně.[2]

Diváci placené televize oceňují možnost sledovat více stanic

Hlavním důvodem, proč za sledování televize platí více než polovina českých televizních diváků, je možnost sledovat i ty stanice, které nejsou k dispozici v rámci digitálního pozemního vysílání. Tento důvod uvádí konkrétně 43 % respondentů (zákazníků některého z operátorů placené televize). Oceňují také možnost zpětného zhlédnutí televizních pořadů. K tomuto důvodu se hlásí 37 % z nich. Za další benefity označují rovněž vysílání v HD kvalitě (32 %) nebo možnost sledování televizních pořadů na více zařízeních současně (26 %).[3
Řada dnešních televizních diváků chce mít možnost vybírat si mezi více televizními stanicemi, často volí různé placené tematické kanály zaměřené na konkrétní žánr. Zároveň chtějí sledovat své oblíbené pořady v co nejvyšší kvalitě a bez ohledu na čas původního vysílání. Tyto změny v chování televizních diváků můžeme pozorovat již delší dobu a covid-19 je ještě urychlil,” shrnuje výsledky výzkumu Michaela Vasilová.

Diváci neplacené TV hodnotí nabídku televizních stanic jako dostačující

Přestože počet diváků s placenou televizí neustále roste, v porovnání s ostatními evropskými státy je jejich podíl stále poměrně nízký. Ve většině států Evropy totiž za sledování televize platí více než 60 % televizních domácností, přičemž nejčastěji se tento podíl pohybuje až okolo 80 % a více.[4]
„Hlavním důvodem, proč téměř polovina Čechů nechce za příjem televizního vysílání platit, je dostatečná nabídka televizních stanic vysílajících v digitálním pozemním vysílání,” přiblížuje Michalela Vasilová s tím, že tento důvod uvádí 71 % respondentů, kteří nejsou zákazníky některého z operátorů placené televize a televizi tedy sledují zdarma. 63 % z nich zmiňuje, že za sledování televize nechtějí platit, a 40 % se domnívá, že placená televize je příliš drahá.[5]K méně uváděným důvodům patří neochota řešit změnu příjmu televizního vysílání nebo obava z náročnosti takového procesu.

[1] Atmedia, atmedia index, 20. 03. – 20. 04. 2020, 21. 10. – 13. 11. 2020, 15. 04. – 06. 05. 2021, 6 134 respondentů (internetová populace 15–69 let), respondenti: Český národní panel, sběr dat: Nielsen Admosphere
[2] Atmedia, atmedia index, 20. 03. – 20. 04. 2020, 21. 10. – 13. 11. 2020, 15. 04. – 06. 05. 2021, 1 340 respondentů (internetová populace 15–69 let), respondenti: Český národní panel, sběr dat: Nielsen Admosphere
[3] Atmedia, atmedia index, 20. 03. – 20. 04. 2020, 21. 10. – 13. 11. 2020, 15. 04. – 06. 05. 2021, 3 324 respondentů (internetová populace 15–69 let), respondenti: Český národní panel, sběr dat: Nielsen Admosphere
[4] Glance, One TV Year in the World, 2021 edition, data za rok 2020
[5] Atmedia, atmedia index, 20. 03. – 20. 04. 2020, 21. 10. – 13. 11. 2020, 15. 04. – 06. 05. 2021, 2 810 respondentů (internetová populace 15–69 let), respondenti: Český národní panel, sběr dat: Nielsen Admosphere