Ne vždy jde výhradně o obsah. Podívejte se na naše rozhovory, sledujte body language, gesta a nonverbální vyjádření. Váš pocit doplní to, co můžete slyšet nebo číst. Najdete zde také záznamy jednání, kterých byste se rádi zúčastnili.
Evropský akční plán pro demokracii je souborem dokumentů, které mají napomoci v boji proti dezinformacím, podpořit nezávislá média a svobodné, spravedlivé volby. A právě Akt o digitálních službách se stal předmětem rozsáhlých – mnohdy vyhrocených – diskusí. Místopředsedkyně Evropské komise Věra Jourová k tomu říká: "Dlouhou dobu vidíme, že nám sociální média – Facebook a další – vládnou a rozhodují o našich životech."
Celý článek
Regulace nebo cenzura, pojmy, které se okolo nás čím dále častěji objevují. Je pravdou, že cenzura má vyšší emotivní náboj, ale jak říká vysokoškolský učitel na Fakultě sociálních věd UK a Metropolitní univerzitě Praha Martin Groman, „v posledních měsících je používání tohoto pojmu zbytečně až příliš časté.“
Celý článek
„Jazyk je základním komunikačním prostředkem, protože bychom se jinak nedomluvili,“ konstatuje dr. Soňa Schneiderová z Fakulty sociálních věd UK. Jejím tématem je právě jazyk a jeho využití v oblasti médií. „Různá média se zaměřují na různé cílové skupiny a tomu odpovídá i vyjadřování, je to otázka rozrůzněnosti,“ vysvětluje dr. Soňa Schneiderová a dodává, že „požadavky na veřejnoprávní média v tomto pohledu jsou stále vysoké.“
Celý článek
Evropská komise připravuje dokument, který se týká digitálních služeb. Přinášet by měl regulační prvky do světa internetu, digitálních sítí. Bude to téma zásadní i pro české zákonodárce, protože na straně argumentů EK jsou témata jako nezbytný postup proti terorismu, násilí či dezinformacím ohrožujícím lidské životy. Poslanec za ANO Martin Kolovratník, který je členem volebního a mediálního výboru k tomu říká: „Ještě nedávno jsem byl velký liberál a dnes jsem i já přesvědčen, že něco dělat musíme.“
Celý článek
Podcasty se za zhruba dvacet let své existence staly součástí médií a komunikace. Zřejmě nenajdeme téma, které by se v nich neobjevilo. Spektrum sahá od cestování, politiky, podnikání, historie a byznysu až k osobním příběhům, sexu, psychologii, krimi a ve výčtu by se dalo pokračovat. Publicista Darek Šmíd k tomu říká, že „začíná být na trhu podcastu těsno.“
Celý článek
Koronavirová krize se stala nejen zásadním tématem všech médií, ať tuzemských či zahraničních, ale také v rámci daného tématu zprostředkovává názory a stanoviska profesních organizací, které do té doby byly spíše stranou mediálního zájmu. Jednou z takových je Svaz obchodu a cestovního ruchu, jehož předseda Tomáš Prouza to potvrzuje: „Ještě před 1,5 rokem jsem přesvědčoval média k rozhovoru.“
Celý článek
Žaloba k soudu, to je poslední šance, jak získat informace z veřejné správy i dalších organizací financovaných z veřejných prostředků. Právě to řeší zákon o svobodném přístupu k informacím, který byl přijat v roce 1999. Jedním z jeho předkladatelů byl tehdejší poslanec Oldřich Kužílek. Tématu se věnuje i nadále pod hlavičkou neziskové organizace Otevřená společnost. „Veřejné orgány jsou povinny přiměřeným způsobem poskytovat informace, a to aktivně,“ míní.
Celý článek
Alarmující nárůst psychických onemocnění, zvýšené riziko sebevražd, depresí a úzkostných poruch, i to je obraz stávajícího Česka. Krizové období, které je zátěžovým pro všechny skupiny občanů a způsob komunikace vlády zřejmě tuto náročnost nijak nesnižuje. Psychoterapeut a vysokoškolský učitel Zdeněk Krpoun k tomu říká: „Na prvním místě chci uvést, že je vždy snazší kritizovat, ale i opatření vlády a její celkový postup je v rozporu snad se všemi psychologickými metodami.“
Celý článek
Regulovat či neregulovat internet je tématem, ke kterému se vyjadřují odborníci, politici i široká veřejnost, leckdy se používá i silné slovo cenzura. Vysokoškolský pedagog a ředitel Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky Josef Šlerka k tomu říká: „Pojem cenzura je často zjednodušení, ve skutečnosti je to komplikovanější. Svoboda slova se častokráte střetává s jinými svobodami, jako je například svoboda soukromí,“ a vysvětluje: „častokráte se takové případy dostaly až před soud, který rozhodoval.“
Celý článek
Mediální trh zažívá již několik měsíců v důsledku koronavirové krize na straně jedné pokles inzerce a na straně druhé zájem posluchačů a diváků o zpravodajské kanály. V podstatě nic nečekaného a nic neobvyklého v krizových situacích. Stejně jako celá společnost, také média se novým podmínkám přizpůsobila a „pozitivní je, že se objevily nové formáty,“ říká český novinář a analytik médií Filip Rožánek.
Celý článek